علوم پایه

علوم پایه

علوم پایه

علوم پایه

پاورپوینت ارزیابی خون ریزی های مغزی در

پاورپوینت ارزیابی خون ریزی های مغزی در

خونریزی‏‌‌های ناشی از ضربه مغزی: هماتوم اپیدورال( بالای سخت شامه) در این خونریزی بدنبال ضربه، خون در فضای اپیدورال بین جمجمه و سخت شامه جمع میشود.
• هماتوم ساب دورال( زیر سخت شامه) : •تجمع خون بین سخت شامه و مغز است.
هماتوم ساب دورال ممکن است حاد، تحت حاد و مزمن باشد که بستگی به اندازه عروق گرفتار و مقدار خونریزی دارد .
خونریزی این شریان سبب فشار سریع روی مغز می‌شود.
علایم به علت ایجاد هماتوم به وجود می‌آیند.
• هماتوم ساب دورال( زیر سخت شامه): • تجمع خون بین سخت شامه و مغز است.
شایعترین علت آن تروما است اما ممکن است به علت اختلالات انعقادی و همراه با پارگی آنوریسم ایجاد شود.
هماتوم ساب دورال ممکن است حاد، تحت حاد و مزمن باشد که بستگی به اندازه عروق گرفتار و مقدار خونریزی دارد.
خونریزی خودبخودی داخل مغزی( ICH) به خونریزی در داخل پانشیم مغز بدون ارتباط با تروما اطلاق میشود.
با توجه به شیوع بالای ICH و( ١۵مورد در هر ۰۰۰/١۰۰ نفر جمعیت )، سن پایین‌تر بیماران ICH و( ۵۶ سال )، مورتالیته بالای آن،( %۴۴) وجود اختلاف نظرهای زیاد در درمان و عوامل موثر در پیش آگهی، لزوم بررسی بیشتر در مورد میزان و عوامل موثر در مورتالیته ICH وجود داشت .ام‌آرآی( به انگلیسی: MRI) که مخفف عبارت Magnetic resonance imaging است و تصویرسازی تشدید مغناطیسی نامیده می‌شود، روشی پرتونگارانه در تصویربرداری تشخیصی پزشکی و دامپزشکی است که در دهه‌های اخیر بسیار فراگیر شده‌است و براساس رزنانس مغناطیسی هسته است.
این اسپین‌ها از اسپین‌های فردی پروتون‌ها و نوترون‌های درون هسته، ناشی می‌شود.
با توجه به اینکه هسته هیدروژن دارای حرکت و بار مثبت است.
پس طبق قانون القا فارادی به‌طور خود به خود یک گشتاور مغناطیسی پیدا می‌کنند؛ و با قرار گرفتن در یک میدان مغناطیسی خارجی مرتب می‌شوند.
تاثیر میدان مغناطیسی خارجی ایجاد یک نوسان اضافی برای هسته‌های هیدروژن حول خود میدان است که این حرکت را، حرکت تقدیمی می‌نامند.
اعمال پالس RF که سبب تشدید هسته‌ها می‌شود، را تحریک می‌نامند.
به زاویه‌ای که بین هسته‌های هیدروژن و میدان مغناطیسی خارجی ایجاد می‌شود، زاویه فلیپ FA می‌گویند.
اگر این زاویه ۹۰ درجه باشد بیشترین مقدار انرژی به کویل‌های گیرنده القا می‌شود.
طبق قانون القا فارادی اگر یک کویل گیرنده در صفحه حرکت این میدان مغناطیسی قرار گیرد، ولتاژ در کویل القا می‌شود.
این سیگنال نقاط فضای k یا فوریه را تشکیل می‌دهد، با تبدیل فوریه گرفتن از این فضا تصویر نهایی بدست می‌آید.

 منبع :  پاورپوینت ارزیابی خون ریزی های مغزی در MRI

پاورپوینت استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما

پاورپوینت استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما

سینما در اصل واژه‌ای است یونانی به معنای حرکت، اما در اصطلاح، سینما، هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشا گر است منتقل می‌کند.
این چالشها، مختص کشورهای در حال توسعه مانند ایران نیست.
سپس نیاز به ارگونومی در سازمان ایجاد می‌شود.
طبق استانداردها و ضوابط طراحی سینما مصوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریز کشور حداقل میزان سطح اشتغال سالن انتظار سینما به ازای هر نفر ۳۵/۰ متر مربع و حداقل حجم سرانه سالنهای سینما ۵/۱ متر مربع می‌باشد.
در صورت داشتن اختلاف سطح سالن با بیرون حداکثر شیب راهرو ورودی ۸ درصد و عرض آن حداقل۲/۱ متر باشد.
حداقل عرض ورودی سالن انتظار به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۶ سانتی‌متر می‌باشد.
گیشه در سینما باید در مکانی باشد که دید کافی بر فضای خارج سینما داشته باشد و در جایی باشد که صف مربوط به آن فراهم گردد مردم در معبر عمومی و همچنین مانع ورود و خروج مردم از سینما نباشد.
در گیشه بهتر است به درون سالن انتظار باز گردد ولی این درطوری نباشد که با باز شدن آن درون گیشه مشخص گردد و سطح آن به ازای هر نفر حداقل ۳ متر مربع می‌باشد.
استاندارد‏‌‌های صندلی تماشاگران در جداول ضمیمه آورده شده است.چیدن صندلیهای سالن نمایش مانند چیدمان صندلیهای آمفی تیاتر می‌باشد .
سینماوامفی تیاتر استاندارد‏‌ها و ضوابط طراحی سینما: سالن انتظار سینما: طبق استانداردها و ضوابط طراحی سینما مصوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریز کشور حداقل میزان سطح اشتغال سالن انتظار سینما به ازای هر نفر ۳۵/۰ متر مربع و حداقل حجم سرانه سالنهای سینما ۵/۱ متر مربع می‌باشد.
تعداد صندلیهای سالن به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۰ صندلی می‌باشد.
در صورت داشتن اختلاف سطح سالن با بیرون حداکثر شیب راهرو ورودی ۸ درصد و عرض آن حداقل۲/۱ متر باشد.

منبع :پاورپوینت استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما

پاورپوینت استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

پاورپوینت استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

مدرسه باید حداقل یکصد متر از خیابان اصلی فاصله داشته باشد .
بهتر است که مدرسه در نزدیکی پارک نباشد و در محله‌ای آرام و دور از کارخانه یا اماکن پر سر و صدا و شلوغ همچون قبرستان، حسینیه و … باشد .
درختان بلند که موجب کاهش روشنایی در کلاس درس می‌شوند، نبایستی در نزدیکی ساختمان مدرسه باشند .در استانداردهای فیزیکی مدرسه را در بلندی یا پستی زیاد نباید احداث کرد( بخاطر وزش باد زیاد یا مه آلود شدن محیط) ضوابط تعیین اندازه میز و نیمکت: ١ ارتفاع نیمکت ارتفاع نیمکت بایدطوری باشد که دانش آموز هنگام نشستن، تمامی کف پایش، با زمین در تماس باشد نه اینکه پایش آویزان باشد.
اندازه ارتفاع آن باید برابر طول ساق پا باشد.
یعنی بیست و هشت درصد طول قد دانش آموز .
این اندازه مناسب موجب بهبود و جریان خون بهتر در پاها می‌شود.
حاشیه جلوی نیمکت باید مدور بوده و حدود ۲ تا ۳ سانتی متر بالا‌تر از حاشیه عقب آن باشد .
۳ طول نیمکت درازای نیمکت بایستی ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر به ازای هر دانش آموز باشد .
۴- تکیه گاه لازم است که تکیه گاه انحناهای فیزیولوژیکی ستون فقرات را دنبال کند و باید نیمکت در قسمت کمری ستون فقرات کمی تحدب به طرف جلو داشته باشد.
تکیه گاه باید تا حاشیه پایینی استخوان کتف برسد و خمیدگی کلی ١۰ تا ١۵ درجه به طرف عقب داشته باشد .

منبع : پاورپوینت استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

پاورپوینت استهلاک و کاهش ارزش دارایی ها

پاورپوینت استهلاک و کاهش ارزش دارایی ها

کاهش ارزش یک کالا یا دارایی فیزیکی که به علت گذشت زمان یا تولید محصولات جدیدتر و مدرن‌تر برای کالاهای قدیمی اتفاق می‌افتد، استهلاک گفته می‌شود اما می‌توان از آن دو تعریف زیر را ارایه کرد: نخست.
دوم.
عواملی مانند گذشت زمان، فرسودگی و فرسایش موجب کاهش ارزش دارایی‏‌‌های ثابت می‌شوند و به تدریج دارایی‏‌‌های ثابت کارایی خود را از دست می‌دهند، این کاهش ارزش دارایی ثابت را استهلاک( به انگلیسی Depreciation) می‌گویند و هزینه‌ای را که صاحبان سرمایه برای تعویض، تعمیرات و کاهش ارزش متحمل می‌شوند را هزینه استهلاک دارایی ثابت می‌گویند.
شرکت ها، دارایی‏‌‌های خود را هم برای کاهش مالیات پرداختی و هم برای اهداف حسابداری خود، مستهلک می‌کنند.
بهطور معمول هزینه استهلاک در حسابداری هر ساله و در پایان سال مالی محاسبه می‌شود و استهلاک هر سال براساس جدول استهلاکی که از سوی اداره‏ی امور اقتصاد و دارایی اعلام می‌شود محاسبه می‌شود.
هر دو نوع استهلاک دارایی مالی و فیزیکی روش‌هایی هستند که برای سرشکن کردن و تخصیص هزینه نوع خاصی از دارایی به عمر مفید آن مورداستفاده قرار می‌گیرند.
به‌طور مثال، گواهی ثبت اختراعی برای یک قطعه تجهیزات پزشکی معمولا طول عمر ۱۷ ساله دارد.
هزینه تولید تجهیزات پزشکی به طول عمر آن تقسیم می‌شود و هر نسبت به‌عنوان هزینه در دفاتر شرکت ثبت می‌گردد.
براساس قانون مالیاتهای مستقیم دارایی ثابت بر اثر استفاده یا گذشت زمان قابل استهلاک است.
در این قانون ماخذ استهلاک قیمت تمام شده دارایی می‌باشد و استهلاک از تاریخی محاسبه می‌شود که دارایی قابل استهلاک آماده برای بهره برداری در اختیار موسسه قرار می‌گیرد.
در صورتیکه دارایی قابل استهلاک در خلال ماه در اختیار موسسه قرار گیرد ماه مزبور در محاسبه منظور نخواهد شد.
در مورد کارخانه‏‌ها دوره بهره برداری آزمایشی جزو بهره برداری محسوب نمی‌گردد.

منبع : پاورپوینت استهلاک و کاهش ارزش دارایی ها

پاورپوینت اصول حسابداری 1

پاورپوینت اصول حسابداری 1

حسابداری را می‌توان زبان تجارت دانست چرا که با استفاده از علم حسابداری، می‌توان با تهیه گزارش‌‌هایی در قالب بندی‏‌‌های مشخص شده، اطلاعات اقتصادی واحد‏‌‌های مختلف مالی را محاسبه و بررسی کرد.
یا به صورت دقیق تر، حسابداری را می‌توان فرآیند شناسایی، اندازه گیری و گزارش گیری اطلاعات اقتصادی دانست که برای حیات هر مجموعه مالی، عملکرد صحیح به این روال ضروری است.
وقتی شما یک کتاب را هر روز بازکنید و حتی بخش‌‌هایی از آن را مطالعه کنید، تا زمانیکه بطور مستمر آن را به پایان نرسانید و درک نکنید، هیچ فایده‌ای برای شما ندارد و همان مطالب ناقص هم در ذهن شما سازماندهی نمی‌شود،حتی اگر هر روز این کتاب در جلوی چشم شما باشد هم بی نتیجه است، در حسابداری هم این موضوع عینیت پیدا می‌کند، یک حسابدار باید کتاب اصول حسابداری را هم بطور کامل مطالعه کند و تمرینات آن را حل کند و هم در یک دوره کارآموزی تمامی پارامترهای این درس را بخوبی بیاموزد و اجرا کند.
نکته‌ای که بارها به همکارانم در شرکتهای خدمات مالی عرض کردم اصول حسابداری۱ در عین حال که بسیار ساده و مقدماتی به‏نظر می‌آید ولی دریچه ورود به شغل حسابداری است و کسب تجربه و فنون عملی را در حسابداران پایه گذاری می‌کند.
بیشتر حسابداران و حتی فارغ التصیلان قدر فرصت حضور در دانشگاه را نمی‌دانند و شاید وقتی متوجه شده باشند که خیلی دیر شده است، بدتر ازهمه اینکه متوجه این از دست دادن فرصت نباشند.
من به همه دوستانی که می‌خواهند حسابداری را شروع کنند و یا حتی درگیر کار حسابداری هستند این نکته را تاکید میکنم برای مرور و مطالعه عمیق کتاب اصول حسابداری۱ وقت بگذرارند چون شک نکنند کلید موفقیت انها را در مراحل بعدی رقم می‌زند.

منبع : پاورپوینت اصول حسابداری 1