علوم پایه

علوم پایه

علوم پایه

علوم پایه

پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی فاخته

پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی فاخته

بعضی گونه‌های فاخته همچون تخم- انگلی دنیای جدید- تاپیرا( tapera) به همان شیوه‌ای شکل می‌گیرد که فاخته‌های مونث انگلی اغلب خیلی در تقلید در رنگ‌ها و الگوی تخم‌های تعدادی از گونه‌های انتخابی میزبان متخصص می‌شوند.
به‏نظر می‌رسد این شیوه می‌توان برای الگوریتم‌های دیگر متاهو-یستیک به‌طور عملی انجام شود.
الگوریتم بهینه سازی فاخته( Cuckoo) یکی از الگوریتم‏‌‌های فراابتکاری مبتنی بر جمعیت و بر مبنای رفتار موجودات است.
این الگوریتم براساس نحوه تخم گذاری و تولد پرنده فاخته عمل می‌کند و در مسایل بهینه سازی مختلفی در حوزه: پردازش تصویر، یادگیری ماشین، مهندسی کنترل و… به کار می‌رود و دارای توانایی بالایی در فرار از بهینه‏‌‌های محلی است.
دانشجویان در حوزه‏‌‌های مختلف مهندسی و انسانی به خصوص مدیریت و اقتصاد می‌توانند از این الگوریتم در تحقیقات خود به بهترین نحو استفاده کنند.
یکی از جدیدترین و قویترین روش‏‌‌های بهینه سازی تکاملی، الگوریتم بهینه سازی فاخته می‌باشد که توانایی بیشتری در پیدا کردن نقاط بهینه سراسری دارد.
این الگوریتم رفتار پرنده فاخته در لانه سازی و تخم گذاری را برای حل مسایل بهینه سازی شبیه سازی می‌کند.
در این مقاله ابتدا توضیح کلی در مورد این الگوریتم ارایه می‌شود و سپس مسایلی که توسط این الگوریتم حل شده‏‌اند بررسی و مرور می‌شوند .
الگوریتم بهینه سازی فاخته یا Cuckoo Optimization Algorithm یکی از جدیدترین و قویترین روش‌های بهینه‌سازی تکاملی می‌باشد که تا کنون معرفی شده‌اند.
از دیگر الگوریتم‌های معرفی شده می‌توان به الگوریتم ازدحام ذرات( PSO )، کلونی مورچگان( ACO )، الگوریتم زنبور عسل( ABC) و الگوریتم ماهی‌های مصنوعی اشاره کرد.
کاربردهای بیشماری از این روش‌ها را برای حل مسایل مختلف بهینه‌سازی پیچیده در مقالات می‌توان پیدا کرد.

منبع : پاورپوینت الگوریتم بهینه سازی فاخته

اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری

اختلال در خواندن، بسیار متداول و در عین حال برای کودکانی دردآور است که این بیماری را دارند و نمی‌توانند دریابند که چرا خواندن برایشان دشوار است.
مربیان آموزش همراه با مادران و پدران و متخصصان بتوانند از اقدامات عملی صحیح به کاهش رنج و درد این بچه‏‌ها کمک کنند و بوسیله راهبردها به کودکانی که اختلال در خواندن دارند کمک کنیم تا خواندن را به صورت هرچه بهتر یاد بگیرد.
یک اختلال یاد‌گیری ممکن است از لحاظ علمی‌د‌ر حوزه‌های شناسایی کلمه، اد‌راک خواند‌ن، حساب کرد‌ن، استد‌لال کرد‌ن، هجی کرد‌ن ویا کلمه‌بند‌ی نوشتن به وجود‌ آید‌.مدتها طولانی دانش آموزانی را که در یادگیری یک یا چند درس مشکلات جدی داشتند با اصطلاحات معلول ادراکی، آسیب دیده مغزی و آسیب دیده عصبی معرفی می‌کردند.
با توجه به یافته‏‌‌های جدید در مورد یادگیری، در سال ١۹۶۳ جمعی از متخصصین اصطلاح، ناتوانیهای یادگیری را جایگزین اصطلاحات قبل کردند از آنجا که واژه ناتوانی اصطلاحات دیگری مثل ناتوانی جسمی یا ناتوانی ذهنی را تداعی می‌کند، یعنی ناتوانیهای که تبدیل به توانایی کامل نمی‌شوند، اصطلاحی مایوس کننده می‌نماید و به‏نظر می‌رسد اگر اصطلاح اختلالات در یادگیری و( یا به‏نظر نگارندگان مشکلات یادگیری) به کار گرفته شود، مناسب‌تر باشد.
به بسیاری از اینگونه دانش آموزان متاسفانه برچسب کودن، کم ذهن، عقب مانده و امثال آن زده می‌شود که هیچکدام صحیح نیستند و با قاطعیت می‌توان گفت که اگر این مشکلات به موقع و به جا تشخیص داده شوند قابل درمان است؛ افرادی چون آلبرت انشتین نابغه ریاضی، توماس ادیسون مخترع و مبتکر و نابغه آمریکایی – اگوست رودین مجسمه ساز بزرگ فرانسه، لیوناردو داوینچی و بتهون همگی دچار اختلالات یادگیری بودند.
هوششان کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می‌کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند.
لیکن وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند.
برای تشخیص ناتوانی یادگیری، ابتدا باید کودک از نظر هوشی سنجش شود و مشخص شود که کند ذهن نباشد،سپس باید مشخص شود که اختلال توجه و تمرکز نداشته باشد یعنی در گروه بیش فعالان نباشد و سپس با مصاحبه و مشاهده و آزمون‏‌‌های ویژه معین شود که اختلال یادگیری دارد.

منبع : اختلالات یادگیری