سکه یک تکهٔ کوچک از فلز، معمولاً دایرهشکل و تخت، معتبرشده توسط یک دولت برای استفاده در داد و ستد اقتصادیِ یک جامعه است. جنس فلز سکه در گذشته از طلا، نقره و مس بود، اما امروزه بیشتر از ترکیبات نیکل استفاده میشود. کاربرد طلا و نقره امروزه بیشتر در ضرب سکههای یادبود است.
سکه عبارت از یک تکه فلز است که وزن و عیار مخصوص دارد، با علامت مخصوص یا مهر کسانی که آن را ضرب می کنند. اولین سکه هائی که در دنیا ساخته شد هفت قرن قبل از میلاد مسیح بود که توسط لیدی ها ساخته شد، آنها قوم ثروتمند و با قدرتی بودند که در آسیای صغیر می زیستند. این سکه های اولیه از جنس مخصوصی که الکتروم نام داشت ساخته می شدند.
الکتروم یک ترکیب طبیعی است که ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد نقره دارد. این سکه ها به شکل و اندازه یک لوبیا بوده اند و تقریباً یک پول رسمی محسوب می شدند. سپس یونانی ها هم به تقلید آنها از این فکر که یک پول رسمی فلزی رسمی داشته باشند استقبال و بنابراین شروع به ساختن پول سکه ای کردند. بدین ترتیب، حدود صد سال بعد، بسیاری از شهرهای سرزمین بزرگ یونان و آسیای صغیر، در جزایر دریای اژه و سیسیل و جنوب ایتالیا برای خود ضرابخانه داشتند.
اولین سکه های انگلیسی قبل از رسیدن رومی ها ضرب شده بودند و در زمان غلبه «نورمنها» قریب هفتاد ضرابخانه دایر، در این کشور وجود داشت. اما در سال 1850 ضرابخانه سلطنتی، تنها ضرابخانه انحصاری و تأسیس شده از طرف دولت بود.
در دنیای کهن و پیش از بوجود آمدن سکه داد و ستد مردم به شیوه مبادله کالا صورت می گرفته و پایه مقیاس و میزان مبادله کالا چهارپایان بوده اند ، بر روی نقاشی ها و سنگ نوشته های قدیم صحنه های از داد و ستد که بوسیله جابه جایی صورت می گرفته است مشاهده می شود. در دوران پیدایش فلزات تمدن بشر نیز تکامل خود را طی نمود و بشر از فلزات مختلف مانند مس ، برنز ، طلا و نقره اشیایی به اشکال مختلف مانند حلقه و استوانه یا چهارگوش و یا بصورت تبر و کارد تهیه نمود و وسیله جابه جایی برای داد و ستد قرار گرفت ، برای مثال در چین فلزی بشکل کارد یا میله های باریک یا حلقه ساخته می شده است.
کارآفرینی به عنوان مهمترین ابزار تولید شغل و کاهش بیکاری همواره مورد توجه پژوهشگران و سیاستگذاران کشور اهمیتی فزاینده یافته است. یکی از مسائل مطرح در این حوزه، جایگاه آموزش کارآفرینی است. با وجود تحقیقات گوناگونی که در حوزه مذبور انجام شده، هنوز این سوال مطرح می باشد که آیا کارآفرینی قابل آموزش است؟ با توجه به اهمیت موضوع فوق الذکر، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش در کارآفرینی می باشد. در یک مقاله مروری و استنتاجی به بررسی یافته ها و نظریات موجود پیرامون آموزش کارآفرینی پرداخته می شود. تحولات دهه 90، آموزش پذیری کارآفرینی را با چالش مواجه ساخته و رویکرد کارجویی به کارآفرینی را تقویت کرده است. هوش، مرکز کنترل، خلاقیت و عزت نفس تحت تأثیر اقدامات آموزشی دستخوش تغییر می شوند، بنابراین، کارآفرینی به عنوان یک متغیر مرتبط با این مفاهیم نیز نمی تواند مستقل از آن باشد. نتایج پژوهش های اخیر حاکی از تأثیرگذاری دوره های آموزشی بر آگاهی، رفتار و نگرش کارآفرینانه افراد بوده است. این آموزش در خصوص شناسایی فرصت ها، ارائه ایده های خلاقانه، تعیین منابع لازم، مواجهه با ریسک پذیری، جهت داری به تفکر خلاق و انتقادی، مهارت سازی، توسعه نگرش ها و تغییر رفتارها خواهد بود.
کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship)
به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در
نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن اطلاق میشود. واژه کارآفرینی از کلمه
فرانسوی "Entrepreneurs " به معنای "متعهد شدن " نشات گرفتهاست. کارآفرینی
اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن
۱۶ میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریههای اقتصادی خویش تشریح
نمودهاند.
یوزف شومپیتر فرایند کارآفرینی را "تخریب خلاق" مینامد. به
عبارت دیگر ویژگی تعیینکننده در کارآفرینی همانا انجام کارهای جدید یا
ابداع روشهای نوین در امور جاری است. ژورف شومپیتر که از او به عنوان پدر
کارآفرینی یاد میکنند، واژه نوآوری را به کارآفرینی پیوند میدهد. به
عبارت دیگر ویژگی تعیینکننده در کارآفرینی انجام کارهای جدید یا ابداع
روشهای نوین در امور جاری میداند. از نظر او نوآوری در هر یک از
زمینههای ذیل کارآفرینی محسوب میشود.
ارائه کالای جدید
ارائه روش جدید در فرایند تولید
گشایش بازاری جدید
یافتن منابع جدید
ایجاد هر گونه تشکیلات جدید در صنعت
پیتر
دراکر، پدر علم مدیریت، کارآفرین را کسی میداند که فعالیتی را با سرمایه
اقتصادی خودش شروع میکند، ارزشها را تغییر میدهد و در محیط اطراف خود
تحول ایجاد میکند و به سمت بهتر شدن میبرد
تبلیغات (به انگلیسی: Advertising)،
(به فرانسوی: Publicité) تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد و عملی
است که در آن فروشنده یا تولیدکنندهای با انجام امری سعی میکند که
خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روشهای
گوناگونی انجام میشود.
آگهی به مطالبی گفته میشود که از جانب فرد یا
دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر میگردد.
آگهیها میتوانند چاپی یا غیر چاپی باشند. همچنین از نظر مالکیت میتوانند
به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم گردند. آگهی انحصار وراثت، ابلاغیه،
احضاریه، آگهی مزایده و آگهی استخدام نمونههایی از آگهیهای دولتی هستند.
گرافیک از
واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط میشود به طرح
زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر
از روی یک چیز یا از انگاره آن است؛ و بنابراین همهٔ پدیدههایی را در بر
میگیرد که ایجاد شدهاند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از
روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.
هنرهای گرافیک شامل کشیدن،
طراحی کلیشه و گراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همهٔ
تکنیکها و فعالیتهایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا میکنند.
طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری (ارتباط تصویری) است که از آمیزش
تصویرها، واژهها و ایدهها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و
به ویژه در او تأثیر مشخصی بنهد.
گرافیست پیشهای است در هنرها و صنایع گرافیک همچون طراحی گرافیک.
نقش گرافیک در تجارت را باید شاخه ای از گرافیک دانست که هدف آن فروش و عرضه کالا است، طراحان گرافیک این نکته را در نظر میگیرند که تا چه میزان فعالیت و اثر هنری آنها پیام تبلیغات را تقویت میکند. فعالیت هنری آنها میتواند فرهنگ بصری مخاطبان را تقویت و تضعیف کند تنها مسئله برای طراحان رضایت صاحبان کالا نیست و در کنار آن باید به تأثیر کار خود برای تبلیغ کالا توجه کنند.
گرافیک تبلیغات نیست بحث تبلیغ مربوط به دانش دیگری است که طراح گرافیک از آن دانش بی بهره است تفاوت تبلیغات و گرافیک از این عامل ناشی میشود که اطلاعرسانی تبلیغی با نوعی مبالغه همراه است؛ تبلیغات برای دستیابی به اهداف تجاری، سیاسی و اجتماعی تمام ابزار ها را بکار میگیرد در واقع ادبیات، موسیقی، نقاشی و شعر در ترکیب با یکدیگر و برای انتقال پیام به مخاطب مورد استفاده قرار میگیرند.
تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی کارهای گرافیکی گذشته از بعد اطلاع رسانی و قابلیت استفاده برای مخاطبان، آهنگهای بصری یک جامعه هستند آثار گرافیکی به میزان زیادی تولید میشوند و قسمت اندکی از آثار به حیطه هنر وارد میشود. این یک نگاه هنرمندانه (و نه صرفاً یک نگاه مصرف گرایانه و منفعت طلبانه) است. امروزه به سبب گسترش شرکت های تبلیغاتی تعداد طراحان هنرمند رو به کاهش است در تمام دنیا طراحان در مکانهایی که به امر تبلیغ میپردازند حضور دارند و خواستههای کمپانی تبلیغاتی را در قالب تصاویر و گرافیک بیان میکنند میتوان از گرافیک به عنوان مقدمه ای برای تبلیغات یاد کرد، تبلیغات حوزه گسترده تری از گرافیک را در بر می گیرد ولی ارتباط مستقیمی بین گرافیک و تبلیغات وجود دارد.
هنر گرافیک با قالبی تصویری مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد، تبلیغات با بهره گیری ۱۰۰% از این هنر مهر تأییدی بر این ارتباط متقابل می گذارد صورت های بزرگ و کوچک تصویری به انواع و اشکال متفاوت، اعم از آگهی های چاپی در روزنامه ها، مجلات، بیلبوردهای بزرگ، بدنه ی وسایل حمل و نقل، پوسترها و غیره همگی حکایت از ارتباط گرافیک و تبلیغات دارند.
منبع:پروژه تبلیغاتی شرکت
کارآموزی یک نوع نظام آموزشی است که در آن به کارآموزان با توجه به مهارتهای مورد نیازشان، آموزش داده میشود. دورههای کارآموزی شامل مشاغل صنعتی یا آموزش به افرادی که به دنبال مجوز برای فعالیت در یک حرفه هستند، میشود. کارآموزان، مهارتهای مورد نیاز در پیشه خود را در دورههای کارآموزی میآموزند. معمولاً بیشتر آموزشهای دورهٔ کارآموزی، در حین کار برای یک کارفرما -که آموزش کارآموز را برعهده دارد- انجام میگیرد؛ در عوض آن، کارآموزان نیز پس از کسب مهارتهای لازم، برای مدت معینی که بر روی آن با کارفرما به توافق رسیدهاند، کار خود را در محل، ادامه میدهند. به منظور پیشرفت بیشتر در دورهها، آموزشهای نظری نیز در آنها گنجانده میشوند که به شکل رسمی در دورههای ۴ الی ۶ ساله، در محل کار و همچنین در آموزشگاههای فنی و حرفهای یا دانشگاهها، در حالی که همزمان زیر نظر کارفرما هستند، انجام میگیرد.
یک شرکت تبلیغاتی شرکتی است خدمات مربوط به ایجاد، برنامهریزی و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی و همچنین سایر فعالیتها در قالب بازاریابی یا پیشبرد فروش را به مشتریان خود ارائه میدهد. شرکتهای تبلیغاتی معمولاً شرکتهایی مستقل هستند که به کسبوکارهای مختلف خدمت ارائه میکنند.
به طور سنتی شرکتها برای تولید تبلیغات تلویزیونی و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی چاپی با شرکت تبلیغاتی همکاری میکردند. امروزه شرکتهای تبلیغاتی کمپینهای تبلیغاتی را در مجموعهای از رسانهها اعم از چاپی و دیجیتالی برای مشتریان برنامهریزی و مدیریت میکنند. به شرکتهای تبلیغاتی که کار تبلیغات در رسانههای دیجیتال و آنلاین را انجام میدهند آژانس دیجیتال نیز گفته میشود.
اولین کانون آگهی در سال 1316 با عنوان کانون تبلیغاتی زیبا به مدیر مسؤولی حمزه نعمتی راه اندازی شد و نخستین مؤسسه تبلیغاتی ایران است که به طور رسمی به عضویت اتحادیه مؤسسات تبلیغاتی انگلستان و اتحادیه بینالمللی تبلیغات ایالات متحده درآمد و در سال 1319 شمسی اداره کل تبلیغات و انتشارات توسط عیسی صدیق در خانه سیدالعراقین تأسیس شد و به دنبال آن باید شروع فعالیت تبلیغات تجاری به معنی واقعی را سال 1325 دانست چنانکه در سال 1337 هجری شمسی در تهران 18 کانون آگهی مشغول فعالیت بودند.تبلیغات در ایران از دهه 42 تا 52 بر محور سیاست های اقتصادی در معرفی کالاهای مصرفی و رویدادهای روبنایی زندگی متمرکز بود. از اواسط سال های 42 تحت تأثیر این شرایط جدید پس از قیام مردمی 15 خرداد، آن سال دولت به تمرکز برنامههای تبلیغاتی و توسعه امکانات ارتباطی توجه خاصی پیدا کرد. به همین دلیل در اواخر همان سال وزارت اطلاعات تأسیس شد و به دنبال آن اقدام برای ایجاد تلویزیون دولتی که در آغاز سازمان تلویزیون ملی ایران نامیده شد و چند سال با ادغام رادیو در آن، عنوان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به خود گرفت، شروع شد. در پی این تحولات سازمانهای تبلیغاتی به منظور حفظ و حمایت از حقوق خود و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنف و به منظور بهبود وضع خود، اتحادیهای به نام اتحادیه دارندگان سازمان های تبلیغاتی، تشکیل شد. قابل ذکر است اولین جشنواره فیلم های تبلیغاتی نیز در سال 1349 در شیراز برگزار شد.
هُلند یا نِدِرلَند (به هلندی: Nederland) کشوری است کوچک از قلمروهای
پادشاهی هلند در شمال غربی اروپا با شانزده و نیم میلیون جمعیت که بیشترشان
مسیحی پروتستان هستند. جمعیت مسلمانان هلند
نزدیک به یک میلیون نفر است. پایتخت هلند شهر آمستردام است، اما به منظور
تمرکززدایی بسیاری از وزارتخانهها و سفارتخانهها در شهر لاهه یا پیرامون
آن مستقر شدهاند. هلند بخش اصلی و اروپایی پادشاهی هلند (به زبان هلندی:
Koninkrijk der Nederlanden کُنینکرَیک دِر نِیدِرلاندِن) بهشمار میرود
که جزایری را در آمریکای مرکزی نیز شامل میشود. هلند از شرق با آلمان
همسایهاست و از جنوب با بلژیک و از غرب نیز از طریق دریا با بریتانیا
همجوار است. بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است و از نظر مساحت و تعداد
اسکلههایی که دارد، بزرگترین بندر اروپا نیز بهشمار میرود.
کشور گل
لاله و سرزمین آسیاب بادی از معروفترین لقبهای هلند است.۲۵ درصد از
زمینهای کشور هلند پایینتر از سطح دریای آزاد قرار دارد و ۲۱ درصد از
جمعیت آن در این مناطق زندگی میکنند.
سینما از بدو تولد به سرعت در سرزمین های متعدد ومختلفی گسترش یافت وطبق ویژگی ها و خصیصه های این سرزمین ها دچار تحولات وپیشرفت هایی شد که از طرفی مهم واز جهت دیگر جالب و خواندنی هستند.سینما مانند هر هنری به هر سرزمینی که رفت جزئی از آن شد و یک شخصیت پیدا کرد. اینگونه سینما شد یک سرزمین ، یک ملت.سینمای هر کشور راه درازی را طی کرده راهی که در آن متولد شده شکل گرفته، بزرگ شده ،تغییر کرده وروح گرفته است .سینمای کشور هلند هم تاریخ بزرگی دارد.سینمایی که بسیار تحت تاثیر حوادث سیاسی وا جتماعی وعوامل فرهنگی بوده است. سینمایی که مانند دوچشم به تمام تاریخ این سرزمین چشم دوخته و آن را ثبت کرده است.
سینمای هلند (هلندی: Nederlandse cinema) به صنعت فیلم در هلند اشاره دارد. از آنجا که صنعت فیلم هلند کوچک است و تقریباً هیچ بازار بینالمللی برای این فیلمها وجود ندارد، فیلمها به بودجه دولتی متکی هستند. این بودجه میتواند از طریق صندوق فیلم هلند یا شبکههای پخش عمومی تأمین شود. در سالهای اخیر، دولت هلند چترهایی مالیاتی برای حمایت از فیلمسازی خصوصی در هلند ایجاد کردهاست. اولین فیلم هلندی، فیلم ماهیگیر آشفته اثر ماخیل هندریکوس لاده (۱۸۹۶) است. از فیلمسازان مطرح هلند میتوان به مایک فان دیم، تئودور ون گوگ، مرلین گوریس، فونس رادماکرس و پل ورهوفن اشاره کرد. از میان برخی از مشهورترین فیلمهای مشهور هلندی میتوان به انیمیشن پدر و دختر، هلندی سرگردان، آنتونیا، مصاحبه، مارینا، ۱-۹۰۰ و راحتالحلقوم اشاره کرد.
منبع:مقاله سینمای هلند